| |
Naast reguliere accountantscontrole heb ik ook
regelmatig meegewerkt en/of leiding gegeven aan de uitvoering van bijzondere
projecten. Hieronder zijn enkele van deze projecten weergegeven
uit mijn praktijk in de periode vanaf 2003.
Jaar /
Opdrachtgever |
2008/2009:
Eneco |
Projectomschrijving |
Auditor Corporate Internal Audit
|
Casus |
Ruim 12 maanden heb ik op
detacheringsbasis de functie vervuld van auditor corporate internal
audit. In die hoedanigheid heb ik diverse operational en financial
audits uitgevoerd. Deze opdracht was voor mij tevens aanleiding om te
starten met de opleiding tot Certified Internal Auditor (CIA). |
Werkzaamheden |
- Ontwikkelen van auditplannen
en uitgewerkte normenkaders voor de uitvoering van
operational audits voor deze relatief jonge afdeling;
- Coördineren en uitvoeren van
operational en financial audits op basis van de ontwikkelde
normenkaders;
- Opstellen rapportages naar
aanleiding van de operational audits en het voeren van
eindbesprekingen met het businessmanagement;
- Ondersteunen van de manager
Corporate Internal Audit middels:
- het opzetten en (verder)
ontwikkelen en concreet uitwerken van het auditjaarplan;
- het initieren en coördineren
van een overlegstructuur met de business;
- het voeren van
sollicitatiegesprekken.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2008:
Dienst Stedelijke Ontwikkeling ('s-Gravenhage) |
Projectomschrijving |
Projectleider administratieve
organisatie grondbedrijf |
Casus |
Gedurende 9 maanden heb ik
ondersteuning verleend het grondbedrijf van de Dienst Stedelijke
Ontwikkeling op het gebied van administratieve organisatie. |
Werkzaamheden |
- Beschrijven van de
administratieve organisatie van de afdelingen Planeconomie,
Verwerving, Opdrachtgeving Werken, Uitgifte, Vastgoedbeheer en
Erfpachtbedrijf;
- Uitbrengen van adviezen op
het gebied van de interne beheersingsmaatregelen en de
organisatorische implementatie van een nieuw administratief
systeem;
- Begeleiden van een
projectmedewerker AO bij het beschrijven van administratieve
procedures;
- Bij het beschrijven van de AO is
gebruik gemaakt van de applicatie Protos van
Pallas Athena.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2007:
Agentschap SZW
(AGSZW) |
Projectomschrijving |
Senior medewerker interne controle /
operational audit |
Casus |
Gedurende 7 maanden heb ik de rol
vervuld van senior medewerker interne controle / operational audit. Met
name hadden mijn werkzaamheden betrekking op audits van ESF-projecten en
ESF-EQUAL projecten. |
Werkzaamheden |
- Het verrichten van onderzoeken
naar de rechtmatige en doelmatige besteding van
overheidsgelden en het beoordelen van de naleving van
subsidievoorwaarden door subsidie-ontvangers (met name
ESF-subsidies);
- Het uitvoeren van
dossierreviews bij externe accountants;
- Het beoordelen van de
controleerbaarheid respectievelijk fraudegevoeligheid van
(subsidie)regelingen;
- Het voeren van overleg met de in
het gesubsidieerde veld werkzame particuliere accountants over de
aan de controles te stellen eisen;
- Het coachen en begeleiden
van de medewerkers IC.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2007:
PriceWaterhouseCoopers
(PwC) |
Projectomschrijving |
Uitvoeren financial audits
(jaarrekeningcontroles) |
Casus |
Namens PwC was ik gedurende circa 3
maanden operationeel verantwoordelijk voor efficiënte en effectieve
planning en uitvoering van jaarrekeningcontroles in teamverband in de
Zorgsector (Healthcare); |
Werkzaamheden |
- Planning & Uitvoering: Het
plannen en uitvoeren van jaarrekeningcontroles in de healthcare
sector;
- Coaching / begeleiding:
Gedurende de controles heb ik operationeel leiding gegeven aan
controleteams, varierend van 1 tot 4 assistenten;
- Zorgspecifieke ervaringen:
Tijdens deze opdracht heb ik veel kennis en ervaring opgedaan van de
controle van zorgspecifieke jaarrekeningposten, zoals het wettelijk
budget, nog in tarieven te verrekenen financieringstekort/overschot,
het eigen vermogen (onderscheid collectief gefinancierd gebonden
vermogen / niet collectief gefinancierd vrij vermogen), et cetera.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2007: De Telegraaf
(Telegraaf Media ICT B.V.) |
Projectomschrijving |
Analyse van effectiviteit en
efficiëncy AO/IC van facilitair ICT-bedrijf, inclusief impactanalyse
outsourcing generieke ICT-diensten. |
Casus |
In opdracht van het facilitair ICT
bedrijf van TMG (Telegraaf Media Groep) heb ik de AO/IC geoptimaliseerd
in samenwerking met het managementteam. Tevens heb ik hierbij risico's
(en kansen) geïnventariseerd met betrekking tot de outsourcing van
generieke ICT-diensten. |
Werkzaamheden |
- Risico-inventarisatie:
Eerste stap van het project bestond uit een inventarisatie van
alle primaire en ondersteunende processen in de organisatie en de
daarmee samenhangende inherente risico's en kansen. De scope van
deze risico-inventarisatie was de betrouwbaarheid en effectiviteit
van de informatievoorziening en de efficiëncy van operationele
processen;
- Beschrijving van processen:
Vervolgens is een keuze gemaakt van de nader te beschrijven en te
analyseren processen. De risico-inventarisatie was hierbij
richtinggevend. De geselecteerde processen heb ik beschreven in de
applicatie BWise;
- Procesanalyse en
verbetervoorstellen: Deze analyse was gericht op de
effectiviteit van processen in relatie tot geïnventariseerde
risico's en kansen. Tevens zijn mogelijkheden tot
efficiency-verbeteringen hierbij expliciet geïnventariseerd.
Tenslotte heb ik de bruikbaarheid van de managementinformatie als
sturingsinformatie beoordeeld.
De volgende processen waren ondermeer onderdeel van de
procesanalyse: Incident Management, Problem management, Change
management, Service Level Management, Licentiebeheer, Inkoop,
Facturatie, Regulier applicatiebeheer, Tijdregistratie, Project
Management, Personeelsprocedures, begrotingsproces,
samenstellingsprocedure managementinformatie,
grootboekadministratie, et. cetera.;
- Implementatieplan: De
verbetermogelijkheden zijn in meerdere workshops met de leden van
het managementteam geëvalueerd. Hierbij is veel aandacht besteed aan
het verkrijgen van draagvlak bij het management. Uitkomst van de
workshops was een (door de procesverantwoordelijke managers
gedragen) implementatieplan;
- Implementatie
verbetermaatregelen: Ik heb in samenwerking met enkele
IT-deskundigen verbetermaatregelen geïmplementeerd in enkele
processen, waaronder het facturatieproces;
- Impactanalyse Outsourcing:
Als afzonderlijk onderdeel van het project is een impactanalyse
uitgevoerd op de voorgenomen outsourcing van een deel van de
organisatie. Deze analyse heeft geleid tot een pakket aan
contractuele en organisatorische maatregelen, gericht op het managen
en beheersen van de diensten door de Outsourcing partner;
- Beheerplan: Aan het eind
van het project heb ik een beheerplan opgesteld. Dit beheerplan was
er op gericht om de werking van de geïdentificeerde key-controls te
monitoren. Hierbij is een pragmatische aanpak gekozen waarbij met
beperkt beschikbare tijdbesteding en zo effectief mogelijke
invulling van de monitorfunctie kon worden bereikt.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2006: Een belangenvereniging
in de Zorgsector. |
Projectomschrijving |
Uitvoeren van een benchmarkonderzoek. |
Casus |
In opdracht van een belangenvereniging heb ik
in samenwerking met de afdeling Business Control een benchmarkonderzoek
uitgevoerd op de jaarrekeningen van de leden (Zorginstellingen). Dit
onderzoek was enerzijds gericht op de ontwikkeling van een
managementinformatie. Anderzijds was het onderzoek gericht op de
ontwikkeling van een betere verdeling van het voor deze Zorginstellingen
beschikbare Macro-budget. |
Werkzaamheden |
- Analyse correlatie tussen financiële
gegevens en niet financiële grootheden, zoals zorgconsumptie en
bevolkingsdichtheid (in Microsoft Excel);
- Het (mede) bedenken van een optimale
verdeelsystematiek van het beschikbare macrobudget op basis van
bevindingen uit het benchmarkonderzoek.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2005/2006: Een rechtbank. |
Projectomschrijving |
Optreden als deskundige inzake een
juridisch geschil. |
Casus |
De koper van onderneming A beweerde opgelicht
te zijn wegens een te gunstige voorstelling in de jaarrekening van
onderneming A. |
Werkzaamheden |
- In opdracht en in samenwerking met de
afdeling Corporate Finance (waarderingsdeskundigen) onderzoek gedaan
naar de verantwoorde resultaten in de jaarrekening van onderneming A
en de waardering van de onderneming;
- Zorgvuldige toepassing van Richtlijnen
voor de Accountantscontrole (o.a. hoor- en wederhoor);
- Formuleren van een rapport van bevindingen
ten behoeve van de Rechtbank.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2005: Een dochtermaatschappij
van een in US ter beurze genoteerde onderneming. |
Projectomschrijving |
Uitvoeren van proceduretests in het kader van
de Sarbanes Oxley Act (SOX404). |
Werkzaamheden |
- Op basis van een testprogramma
identificeren van key controls;
- Uitvoeren van tests ter verificatie van de
adequate werking van genoemde key controls.
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2004: Een belangenvereniging
in de Zorgsector. |
Projectomschrijving |
Ontwerpen van een begrotingstemplate en
jaarrekeningtemplate ten behoeve van de leden van genoemde
belangenvereniging. |
Casus |
Ter bevordering van vergelijkbaarheid en
kwaliteit van de externe verslaggeving bestond er behoefte bij een
belangenvereniging in de Zorgsector om voor hun leden een
begrotingsmodel en jaarrekeningmodel te ontwikkelen. |
Werkzaamheden |
- Ontwerpen begrotingsmodel en
jaarrekeningmodel;
- Gebruikersvriendelijk model, waarbij de
mogelijkheden van Microsoft Excel benut zijn (inclusief
macro's e.d.);
- Rekeninghoudend met CTG-beleidsregels,
verslaggevingsvoorschriften en wensen financiële adviescommissie van
de belangenvereniging;
- Presenteren van het model aan
directieleden en administrateurs in een ledenvergadering;
- Fungeren als helpdesk en vraagbaak
(nazorg).
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2004: Internationale
franchise-organisatie van tuincentra (franchisegever) |
Projectomschrijving |
Tijdelijke vervanging hoofd financiële
administratie. |
Casus |
Wegens onverwacht vertrek van het hoofd
administratie was er behoefte aan een tijdelijk hoofd van de financiële
afdeling. |
Werkzaamheden |
- Aansturen van de afdeling administratie (3
fte's);
- Inlopen administratieve achterstanden;
- Opschonen financiële administraties
van diverse werkmaatschappijen;
- Samenstellen van managementrapportages
ten behoeve van Directie / RvC
|
Jaar /
Opdrachtgever |
2003: Sociale diensten van
diverse gemeenten |
Projectomschrijving |
Middels bestandsonderzoek
reconstrueren audit-trail tussen de Rijksdeclaratie, de
uitkeringsadministratie en de financiële administratie. |
Casus |
Door tekortkomingen in uitkeringsadministratie
van een aantal gemeenten waren materiële aansluitverschillen ontstaan
tussen de Rijksdeclaratie (90% van de uitkeringen kon gedeclareerd
worden bij het Rijk), de berekening van de uitkeringen en de financiële
administratie. Door deze omvangrijke aansluitverschillen konden de
gemeenten de betrouwbaarheid van de Rijksdeclaratie niet vaststellen en
voor de externe accountant inzichtelijk maken. Hierdoor liepen
betreffende gemeenten ondermeer het risico op een niet-goedkeurende
accountantsverklaring bij de Rijksdeclaratie. |
Werkzaamheden |
Door een planmatige aanpak en
mede dankzij effectief en creatief toepassen van een applicatie voor
bestandsonderzoek (Audit Command Language) konden
aansluitverschillen worden gelocaliseerd, geanalyseerd en opgelost.
Aan het eind van het project waren de verbanden
tussen de uitkeringsadministratie, de financiële administratie en de
Rijksdeclaratie inzichtelijk gemaakt en waren onjuistheden hersteld. |
Jaar /
Opdrachtgever |
2003: Een groot
Hoogheemraadschap in de randstad |
Projectomschrijving |
Beschrijven, analyseren en adviseren op het
gebied van Administratieve Organisatie en daarin opgenomen
maatregelen van Interne Controle (AO/IC). |
Casus |
Ter bevordering van de transparantie en ter
versterking van de interne beheersing van administratieve processen was
bij een groot Hoogheemraadschap de behoefte ontstaan meer inzicht te
verkrijgen in de kwaliteit van de opzet van de AO/IC en eventuele
tekortkomingen daarin. |
Werkzaamheden |
- Beschrijven van de AO/IC van diverse
primaire en ondersteunende processen. Veelal niet allerdaagse
procedures met een hoog ICT-gehalte, zoals ondermeer
belastingheffing waarbij sprake was van geautomatiseerde
gegevensuitwisseling met gemeenten (WOZ-gegevens) en Kadasters
(eindomsgegevens);
- Analyse van de opzet van de AO/IC;
- Formuleren van verbetervoorstellen
gericht op een verhoging van de effectiviteit en efficiency van de
AO/IC.
Bij de werkzaamheden is gebruik gemaakt van de
applicatie Protos van Pallas Athena.
De resultaten van de werkzaamheden waren
ondermeer een meer transparante AO/IC en een substantiële verbetering
van de beheersing van de organisatie. |
|
|