Projecten

 

 

 

 

Home
Up

Naast reguliere accountantscontrole heb ik ook regelmatig meegewerkt en/of leiding gegeven aan de uitvoering van bijzondere projecten. Hieronder zijn enkele van deze projecten weergegeven uit mijn praktijk in de periode vanaf 2003.

 

Jaar / Opdrachtgever 2008/2009: Eneco
Projectomschrijving Auditor Corporate Internal Audit
Casus Ruim 12 maanden heb ik op detacheringsbasis de functie vervuld van auditor corporate internal audit. In die hoedanigheid heb ik diverse operational en financial audits uitgevoerd. Deze opdracht was voor mij tevens aanleiding om te starten met de opleiding tot Certified Internal Auditor (CIA).
Werkzaamheden  
  • Ontwikkelen van auditplannen en uitgewerkte normenkaders voor de uitvoering van operational audits voor deze relatief jonge afdeling;
  • Coördineren en uitvoeren van operational en financial audits op basis van de ontwikkelde normenkaders;
  • Opstellen rapportages naar aanleiding van de operational audits en het voeren van eindbesprekingen met het businessmanagement;
  • Ondersteunen van de manager Corporate Internal Audit middels:
    • het opzetten en (verder) ontwikkelen en concreet uitwerken van het auditjaarplan;
    • het initieren en coördineren van een overlegstructuur met de business;
    • het voeren van sollicitatiegesprekken.

 

Jaar / Opdrachtgever 2008: Dienst Stedelijke Ontwikkeling ('s-Gravenhage)
Projectomschrijving Projectleider administratieve organisatie grondbedrijf
Casus Gedurende 9 maanden heb ik ondersteuning verleend het grondbedrijf van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling op het gebied van administratieve organisatie.
Werkzaamheden  
  • Beschrijven van de administratieve organisatie van de afdelingen Planeconomie, Verwerving, Opdrachtgeving Werken, Uitgifte, Vastgoedbeheer en Erfpachtbedrijf;
  • Uitbrengen van adviezen op het gebied van de interne beheersingsmaatregelen en de organisatorische implementatie van een nieuw administratief systeem;
  • Begeleiden van een projectmedewerker AO bij het beschrijven van administratieve procedures;
  • Bij het beschrijven van de AO is gebruik gemaakt van de applicatie Protos van Pallas Athena.

 

Jaar / Opdrachtgever 2007: Agentschap SZW (AGSZW)
Projectomschrijving Senior medewerker interne controle / operational audit
Casus Gedurende 7 maanden heb ik de rol vervuld van senior medewerker interne controle / operational audit. Met name hadden mijn werkzaamheden betrekking op audits van ESF-projecten en ESF-EQUAL projecten.
Werkzaamheden  
  • Het verrichten van onderzoeken naar de rechtmatige en doelmatige besteding van overheidsgelden en het beoordelen van de naleving van subsidievoorwaarden door subsidie-ontvangers (met name ESF-subsidies);
  • Het uitvoeren van dossierreviews bij externe accountants;
  • Het beoordelen van de controleerbaarheid respectievelijk fraudegevoeligheid van (subsidie)regelingen;
  • Het voeren van overleg met de in het gesubsidieerde veld werkzame particuliere accountants over de aan de controles te stellen eisen;
  • Het coachen en begeleiden van de medewerkers IC.

 

Jaar / Opdrachtgever 2007: PriceWaterhouseCoopers (PwC)
Projectomschrijving Uitvoeren financial audits (jaarrekeningcontroles)
Casus Namens PwC was ik gedurende circa 3 maanden operationeel verantwoordelijk voor efficiënte en effectieve planning en uitvoering van jaarrekeningcontroles in teamverband in de Zorgsector (Healthcare);
Werkzaamheden  
  • Planning & Uitvoering: Het plannen en uitvoeren van jaarrekeningcontroles in de healthcare sector;
  • Coaching / begeleiding: Gedurende de controles heb ik operationeel leiding gegeven aan controleteams, varierend van 1 tot 4 assistenten;
  • Zorgspecifieke ervaringen: Tijdens deze opdracht heb ik veel kennis en ervaring opgedaan van de controle van zorgspecifieke jaarrekeningposten, zoals het wettelijk budget, nog in tarieven te verrekenen financieringstekort/overschot, het eigen vermogen (onderscheid collectief gefinancierd gebonden vermogen / niet collectief gefinancierd vrij vermogen), et cetera.

 

Jaar / Opdrachtgever 2007: De Telegraaf (Telegraaf Media ICT B.V.)
Projectomschrijving Analyse van effectiviteit en efficiëncy AO/IC van facilitair ICT-bedrijf, inclusief impactanalyse outsourcing generieke ICT-diensten.
Casus In opdracht van het facilitair ICT bedrijf van TMG (Telegraaf Media Groep) heb ik de AO/IC geoptimaliseerd in samenwerking met het managementteam. Tevens heb ik hierbij risico's (en kansen) geïnventariseerd met betrekking tot de outsourcing van generieke ICT-diensten.
Werkzaamheden  
  • Risico-inventarisatie: Eerste stap van het project bestond uit een inventarisatie van alle primaire en ondersteunende processen in de organisatie en de daarmee samenhangende inherente risico's en kansen. De scope van deze risico-inventarisatie was de betrouwbaarheid en effectiviteit van de informatievoorziening en de efficiëncy van operationele processen;
  • Beschrijving van processen: Vervolgens is een keuze gemaakt van de nader te beschrijven en te analyseren processen. De risico-inventarisatie was hierbij richtinggevend. De geselecteerde processen heb ik beschreven in de applicatie BWise;
  • Procesanalyse en verbetervoorstellen: Deze analyse was gericht op de effectiviteit van processen in relatie tot geïnventariseerde risico's en kansen. Tevens zijn mogelijkheden tot efficiency-verbeteringen hierbij expliciet geïnventariseerd. Tenslotte heb ik de bruikbaarheid van de managementinformatie als sturingsinformatie beoordeeld.
    De volgende processen waren ondermeer onderdeel van de procesanalyse: Incident Management, Problem management, Change management, Service Level Management, Licentiebeheer, Inkoop, Facturatie, Regulier applicatiebeheer, Tijdregistratie, Project Management, Personeelsprocedures, begrotingsproces, samenstellingsprocedure managementinformatie, grootboekadministratie, et. cetera.;
  • Implementatieplan: De verbetermogelijkheden zijn in meerdere workshops met de leden van het managementteam geëvalueerd. Hierbij is veel aandacht besteed aan het verkrijgen van draagvlak bij het management. Uitkomst van de workshops was een (door de procesverantwoordelijke managers gedragen) implementatieplan;
  • Implementatie verbetermaatregelen: Ik heb in samenwerking met enkele IT-deskundigen verbetermaatregelen geïmplementeerd in enkele processen, waaronder het facturatieproces;
  • Impactanalyse Outsourcing: Als afzonderlijk onderdeel van het project is een impactanalyse uitgevoerd op de voorgenomen outsourcing van een deel van de organisatie. Deze analyse heeft geleid tot een pakket aan contractuele en organisatorische maatregelen, gericht op het managen en beheersen van de diensten door de Outsourcing partner;
  • Beheerplan: Aan het eind van het project heb ik een beheerplan opgesteld. Dit beheerplan was er op gericht om de werking van de geïdentificeerde key-controls te monitoren. Hierbij is een pragmatische aanpak gekozen waarbij met beperkt beschikbare tijdbesteding en zo effectief mogelijke invulling van de monitorfunctie kon worden bereikt.

 

Jaar / Opdrachtgever 2006: Een belangenvereniging in de Zorgsector.
Projectomschrijving Uitvoeren van een benchmarkonderzoek.
Casus In opdracht van een belangenvereniging heb ik in samenwerking met de afdeling Business Control een benchmarkonderzoek uitgevoerd op de jaarrekeningen van de leden (Zorginstellingen). Dit onderzoek was enerzijds gericht op de ontwikkeling van een managementinformatie. Anderzijds was het onderzoek gericht op de ontwikkeling van een betere verdeling van het voor deze Zorginstellingen beschikbare Macro-budget.
Werkzaamheden  
  • Analyse correlatie tussen financiële gegevens en niet financiële grootheden, zoals zorgconsumptie en bevolkingsdichtheid (in Microsoft Excel);
  • Het (mede) bedenken van een optimale verdeelsystematiek van het beschikbare macrobudget op basis van bevindingen uit het benchmarkonderzoek.

 

Jaar / Opdrachtgever 2005/2006: Een rechtbank.
Projectomschrijving Optreden als deskundige inzake een juridisch geschil.
Casus De koper van onderneming A beweerde opgelicht te zijn wegens een te gunstige voorstelling in de jaarrekening van onderneming A.
Werkzaamheden  
  • In opdracht en in samenwerking met de afdeling Corporate Finance (waarderingsdeskundigen) onderzoek gedaan naar de verantwoorde resultaten in de jaarrekening van onderneming A en de waardering van de onderneming;
  • Zorgvuldige toepassing van Richtlijnen voor de Accountantscontrole (o.a. hoor- en wederhoor);
  • Formuleren van een rapport van bevindingen ten behoeve van de Rechtbank.

 

Jaar / Opdrachtgever 2005: Een dochtermaatschappij van een in US ter beurze genoteerde onderneming.
Projectomschrijving Uitvoeren van proceduretests in het kader van de Sarbanes Oxley Act (SOX404).
Werkzaamheden  
  • Op basis van een testprogramma identificeren van key controls;
  • Uitvoeren van tests ter verificatie van de adequate werking van genoemde key controls.

 

Jaar / Opdrachtgever 2004: Een belangenvereniging in de Zorgsector.
Projectomschrijving Ontwerpen van een begrotingstemplate en jaarrekeningtemplate ten behoeve van de leden van genoemde belangenvereniging.
Casus Ter bevordering van vergelijkbaarheid en kwaliteit van de externe verslaggeving bestond er behoefte bij een belangenvereniging in de Zorgsector om voor hun leden een begrotingsmodel en jaarrekeningmodel te ontwikkelen.
Werkzaamheden  
  • Ontwerpen begrotingsmodel en jaarrekeningmodel;
  • Gebruikersvriendelijk model, waarbij de mogelijkheden van Microsoft Excel benut zijn (inclusief macro's e.d.);
  • Rekeninghoudend met CTG-beleidsregels, verslaggevingsvoorschriften en wensen financiële adviescommissie van de belangenvereniging;
  • Presenteren van het model aan directieleden en administrateurs in een ledenvergadering;
  • Fungeren als helpdesk en vraagbaak (nazorg).

 

Jaar / Opdrachtgever 2004: Internationale franchise-organisatie van tuincentra (franchisegever)
Projectomschrijving Tijdelijke vervanging hoofd financiële administratie.
Casus Wegens onverwacht vertrek van het hoofd administratie was er behoefte aan een tijdelijk hoofd van de financiële afdeling.
Werkzaamheden  
  • Aansturen van de afdeling administratie (3 fte's);
  • Inlopen administratieve achterstanden;
  • Opschonen financiële administraties van diverse werkmaatschappijen;
  • Samenstellen van managementrapportages ten behoeve van Directie / RvC

 

Jaar / Opdrachtgever 2003: Sociale diensten van diverse gemeenten
Projectomschrijving Middels bestandsonderzoek reconstrueren audit-trail tussen de Rijksdeclaratie, de uitkeringsadministratie en de financiële administratie.
Casus Door tekortkomingen in uitkeringsadministratie van een aantal gemeenten waren materiële aansluitverschillen ontstaan tussen de Rijksdeclaratie (90% van de uitkeringen kon gedeclareerd worden bij het Rijk), de berekening van de uitkeringen en de financiële administratie. Door deze omvangrijke aansluitverschillen konden de gemeenten de betrouwbaarheid van de Rijksdeclaratie niet vaststellen en voor de externe accountant inzichtelijk maken. Hierdoor liepen betreffende gemeenten ondermeer het risico op een niet-goedkeurende accountantsverklaring bij de Rijksdeclaratie.
Werkzaamheden Door een planmatige aanpak en mede dankzij effectief en creatief toepassen van een applicatie voor bestandsonderzoek (Audit Command Language) konden aansluitverschillen worden gelocaliseerd, geanalyseerd en opgelost.

Aan het eind van het project waren de verbanden tussen de uitkeringsadministratie, de financiële administratie en de Rijksdeclaratie inzichtelijk gemaakt en waren onjuistheden hersteld.

 

Jaar / Opdrachtgever 2003: Een groot Hoogheemraadschap in de randstad
Projectomschrijving Beschrijven, analyseren en adviseren op het gebied van Administratieve Organisatie en daarin opgenomen maatregelen van Interne Controle (AO/IC).
Casus Ter bevordering van de transparantie en ter versterking van de interne beheersing van administratieve processen was bij een groot Hoogheemraadschap de behoefte ontstaan meer inzicht te verkrijgen in de kwaliteit van de opzet van de AO/IC en eventuele tekortkomingen daarin.
Werkzaamheden  
  • Beschrijven van de AO/IC van diverse primaire en ondersteunende processen. Veelal niet allerdaagse procedures met een hoog ICT-gehalte, zoals ondermeer belastingheffing waarbij sprake was van geautomatiseerde gegevensuitwisseling met gemeenten (WOZ-gegevens) en Kadasters (eindomsgegevens);
  • Analyse van de opzet van de AO/IC;
  • Formuleren van verbetervoorstellen gericht op een verhoging van de effectiviteit en efficiency van de AO/IC.

Bij de werkzaamheden is gebruik gemaakt van de applicatie Protos van Pallas Athena.

De resultaten van de werkzaamheden waren ondermeer een meer transparante AO/IC en een substantiële verbetering van de beheersing van de organisatie.